Delen:
Nieuws

De digitale VOG, een nieuw tijdperk is aangebroken!

Sinds kort is het mogelijk om je VOG niet alleen in papieren vorm aan te vragen en te verkrijgen maar ook digitaal.
Omdat het landelijk aanbieden van een digitaal VOG veel capaciteit van de systemen van Justis vraagt wordt dit gefaseerd uitgerold. De planning is dat per 21 mei 2024 iedere organisatie gebruik zou kunnen maken van een digitale VOG.

Deze zal worden geleverd via de berichtenbox van MijnOverheid. Nadat je deze hier ontvangt is de VOG heel gemakkelijk door te sturen naar de organisatie die de VOG verzoekt. Wil je weten of een VOG verplicht is als zzp’er in de zorg? Wij hebben hier eerder een artikel over geschreven. Klik hier om het artikel nog eens terug te lezen.

Hoe ziet deze digitale VOG eruit?

De digitale VOG bevat grotendeels dezelfde gegevens als de papieren versie. De verschillen zitten voornamelijk in de looks! Hij is namelijk roze.

Zichtbare echtheidskenmerken, zoals het watermerk, zijn vervangen door onzichtbare digitale kenmerken.
Ook vind je niet langer het postadres terug op je VOG.

De kosten van de digitale versie zijn gelijk aan dat van de papieren versie. Daarnaast biedt het veel tijdsbesparing, is het milieuvriendelijker en nog belangrijker is de echtheid ervan makkelijk online te controleren. Een grote vooruitgang om de VOG-fraude tegen te gaan!

Aanvragen van je digitale VOG

Wanneer je kiest voor de digitale VOG moet je de berichtenbox van MijnOverheid hebben geactiveerd. Daarin kan je aanvinken dat je digitale post wilt ontvangen van screeningsautoriteit Justis. Controleer of het emailadres wat je hebt gekoppeld het juiste mailadres is. Wil je weten hoe de route er exact uitziet? Je vind dit terug op de website van Justis: Hoe ontvang ik mijn VOG

Gefaseerd uitrollen digitale VOG

Zoals net aangegeven zal de invoering van de digitale VOG in fases plaats vinden. Wil je weten wanneer jij gebruik kan maken van de digitale versie? Check dan hier voor de meest recente planning.

 

Gerelateerde berichten