Klachtenregeling WKKGZ

Wat is de WKKGZ?

De wkkgz, ofwel de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg. Een wet die sinds 1 januari 2016 van kracht is. De wet is door de overheid ingesteld om klachten, van cliënten die zorg hebben gehad, beter af te handelen.

Cliënten die zorg hebben gekregen, hadden namelijk vaak het gevoel dat hun klachten niet serieus werden genomen. Om dit te bevorderen en uiteindelijk de gezondheidszorg in het algemeen te bevorderen, werd deze wet ingevoerd.

In deze wet staat bepaald dat zzp-ers in de zorg een klachtenregeling moeten hebben. Met als doel dat klachten beter worden afgehandeld en de gezondheidszorg verbetert.

Afbeelding die betrekking heeft op de Klachtenregeling WKKGZ op de website van ZorgDoenWijSamen, met details over klachtenafhandeling volgens de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (WKKGZ).
1 jaar
succesvol in de zorg
1 %
persoonlijke aanpak

Wat is een klachtenregeling Wkkgz?

Een klachtenregeling houdt in dat er een externe partij betrokken is bij het afhandelen van klachten. Als een cliënt een klacht heeft over de zorg die hij/zij kreeg, kan deze gemakkelijk terecht bij een klachtenfunctionaris.

Cliënten hoeven dus niet direct naar de zorgverlener zelf te stappen met hun klachten, maar kunnen naar een onafhankelijk partij gaan die helpt de klachten zo goed mogelijk af te handelen.

Deze externe partij heeft een klachtenfunctionaris die klaar staat voor de cliënten. Daarnaast is er een geschillencommissie op wie de cliënt beroep kan doen. De cliënt kan zo makkelijk terecht met zijn of haar klachten. Deze klachtenfunctionaris en de geschillencommissie zijn uiteraard volledig onafhankelijk.

Hoe zo’n klachtenprocedure eruitziet lees je hier 

Een klachtenregeling bij zorgdoenwijsamen

Als zzp-er in de zorg is het hebben van een klachtenregeling verplicht. Heb jij nog geen klachtenregeling? Kies hieronder dan het abonnement dat bij jou past en ga onbezorgd aan het werk. Wij regelen de rest!

Abonnementen voor zelfstandige zorgprofessionals

Standaard abonnement
€40per jaar
  • + Onafhankelijke klachtenregeling
  • + Onafhankelijke klachtenfunctionaris
  • + Erkende geschillencommissie
  • + Voldoet aan de klachteneisen v/d Wkkgz
  • + Certificaat binnen één werkdag
  • + Nieuwsupdates
  • + Goedkoopste van Nederland
  • + Bij ons betaal je geen inschrijfkosten!