ALGEMENE VOORWAARDEN- ZORGDOENWIJSAMEN.NL

Algemene bepalingen

Artikel 1.        Definities

In deze voorwaarden worden de volgende begrippen gehanteerd:

  • Zorgdoenwijsamen: Zorgdoenwijsamen, gevestigd te Hilversum, ingeschreven in het handelsregister onder nummer 82454906;
  • Opdrachtgever: de wederpartij die gebruikt maakt van de diensten van Zorgdoenwijsamen, voor zichzelf als zelfstandige zonder personeel; oftewel zorgaanbieder
  • Partijen: Opdrachtgever en Zorgdoenwijsamen;
  • Overeenkomst: de overeenkomst tussen Zorgdoenwijsamen en Opdrachtgever met betrekking tot werkzaamheden en/of diensten gericht op het naleven van de verplichtingen van de zorgaanbieder volgens de artikelen 13 en 15 van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
  • Zorgaanbieder: een individuele zorgverlener die valt onder de wekingssfeer van de Wkkgz, zelfstandige zonder personeel.

Artikel 2.        Toepasselijkheid / werkingssfeer

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de overeenkomst tussen Partijen, aangeduid als ‘deelnameovereenkomst’, met betrekking tot de klachtenfunctionaris en geschilleninstantie volgens de Wkkgz.
  2. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien schriftelijk overeengekomen. De algemene voorwaarden van Opdrachtgever zijn niet van toepassing.
  3. Deze voorwaarden bevatten een algemeen deel dat te allen tijde geldt voor de relatie tussen Opdrachtgever en Zorgdoenwijsamen, ongeacht de gesloten overeenkomst.

Artikel 3.        Totstandkoming van de overeenkomst

  1. Offertes en aanbiedingen van Zorgdoenwijsamen zijn gebaseerd op door Opdrachtgever verstrekte informatie. Opdrachtgever verplicht zich alle benodigde essentiële informatie naar beste weten te verstrekken.
  2. Offertes en aanbiedingen van Zorgdoenwijsamen zijn geldig gedurende 14 dagen, tenzij anders vermeld.
  3. De overeenkomst komt tot stand zodra deze schriftelijk is vastgelegd en door beide Partijen ondertekend, of indien de afspraken schriftelijk door Zorgdoenwijsamen aan Opdrachtgever zijn bevestigd en door Opdrachtgever zijn aanvaard.
  4. Tenzij expliciet anders overeengekomen, worden overeenkomsten aangegaan voor onbepaalde tijd.

Artikel 4.        Beëindiging van de overeenkomst

  1. Indien de overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan, wordt deze zonder opzegging na de einddatum automatisch verlengd met periodes van 12 maanden. Opzegging dient schriftelijk te geschieden tegen de einddatum van de lopende contractperiode, met inachtneming van een opzegtermijn van 3 kalendermaanden.
  2. Indien de overeenkomst voor onbepaalde tijd is aangegaan, hebben Partijen het recht de overeenkomst op te zeggen door middel van een schriftelijke opzegging tegen de einddatum van een kalenderjaar, met inachtneming van een opzegtermijn van 3 kalendermaanden.
  3. Beide Partijen kunnen de overeenkomst buiten rechte geheel of gedeeltelijk ontbinden middels een aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang, indien:
    1. de wederpartij (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of krijgt toegewezen;
    2. de wederpartij haar eigen faillissement aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard;
    3. zonder toedoen van de partij beslag wordt gelegd op een aanzienlijk deel van het vermogen van de wederpartij of als de wederpartij anderszins niet langer in staat wordt geacht de verplichtingen uit de overeenkomst na te komen.
  4. Het eindigen van de overeenkomst, om welke reden dan ook, ontslaat Partijen niet van lopende verplichtingen krachtens de overeenkomst tenzij niet word voldaan aan artikel 19, voorwaarden van de opdrachtgever.
  5. Bepalingen die van nature blijvende gevolgen hebben, blijven geldig na beëindiging van de overeenkomst.
  6. Dit artikel tast het recht op ontbinding volgens de wet niet aan.

Artikel 5.        Geheimhouding, privacy en persoonsgegevens

  1. Beide Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij voor of na het aangaan van de overeenkomst van de andere Partij ontvangen, voor zover deze informatie redelijkerwijs als vertrouwelijk kan worden beschouwd.
  2. Zorgdoenwijsamen zal persoonsgegevens waarover zij beschikt in het kader van de overeenkomst vertrouwelijk behandelen en verwerken volgens de geldende wet- en regelgeving inzake gegevensbescherming, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Zorgdoenwijsamen houdt zich aan haar eigen Privacyverklaring, beschikbaar op zorgdoenwijsamen.nl.
  3. De klachtenfunctionaris is gebonden aan de wettelijke geheimhoudingsplicht volgens artikel 23 van de Wkkgz. Deze geheimhoudingsplicht geldt ook voor Opdrachtgever met betrekking tot gegevens over een cliënt of klager, inclusief gegevens die de klachtenfunctionaris heeft verkregen in het kader van de Wkkgz.

Artikel 6.        Prijzen en tarieven

  1. De prijzen en/of tarieven zijn van toepassing zoals tussen partijen is overeengekomen. Indien geen prijzen en/of tarieven zijn overeenkomen, gelden de prijzen en/of tarieven zoals vermeld staat in de offerte van Zorgdoenwijsamen. Indien er ook geen offerte is uitgebracht, dan gelden de door Zorgdoenwijsamen gebruikelijk te hanteren prijzen en/of tarieven.
  2. Alle prijzen zijn exclusief btw, tenzij anders vermeld.
  3. Zorgdoenwijsamen is gerechtigd de prijzen en/of tarieven aan te passen. Dit heeft geen consequenties voor de lopende contractperiode. Indien de aanpassing een verhoging is van meer dan 10% dan heeft Opdrachtgever het recht om de overeenkomst binnen 30 dagen na schriftelijke kennisgeving van de verhoging op te zeggen tegen de einddatum van de lopende contractperiode.
  4. Prijsverlagingen geven actieve abonnementhouders geen recht op restitutie van het verschil.

Artikel 7.        Factureren en betaling

  1. Zorgdoenwijsamen is gerechtigd om direct bij aanvraag van een overeenkomst en vervolgens voorafgaand aan een nieuwe contractperiode het overeengekomen tarief te factureren.
  2. Betaling van facturen dient binnen veertien dagen na factuurdatum plaats te vinden, tenzij nadrukkelijk anders overeengekomen. Bezwaren tegen de inhoud of hoogte van facturen schorsen de betalingsverplichting niet.
  3. Bij niet tijdige betaling is Opdrachtgever zonder ingebrekestelling in verzuim en is Zorgdoenwijsamen gerechtigd om wettelijke rente en buitengerechtelijke kosten in rekening te brengen.
  4. Zorgdoenwijsamen is steeds gerechtigd van Opdrachtgever te verlangen dat deze voldoende zekerheid stelt voor het nakomen van diens al dan niet toekomstige betalingsverplichting(en). Zorgdoenwijsamen is gerechtigd de uitvoering of verdere uitvoering van de overeenkomst uit te stellen totdat de gevraagd zekerheid is gesteld.

Artikel 8.         Aansprakelijkheid

  1. Zorgdoenwijsamen is slechts aansprakelijk voor schade ten gevolge van toerekenbare tekortkomingen in de uitvoering van de opdracht, voor zover Zorgdoenwijsamen in verzuim is en de tekortkomingen het gevolg zijn van het niet in acht nemen van de zorgvuldigheid, deskundigheid en het vakmanschap waarop in het kader van de opdracht mag worden vertrouwd.
  2. Zorgdoenwijsamen is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder mede verstaan gevolgschade gemiste winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
  3. Aansprakelijkheid van Zorgdoenwijsamen voor directe schade is verder beperkt tot een bedrag van maximaal €5.000.

Artikel 9.        Toepasselijk recht

Op deze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.

Klachtenfunctionaris

Artikel 10.      Werkingssfeer

In aanvulling op het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde zijn de bepalingen in deze afdeling van toepassing tussen Zorgdoenwijsamen en de Opdrachtgever en/of zorgaanbieder anderzijds, met betrekking tot de werkzaamheden van de klachtenfunctionaris. In geval van strijdigheid van bepalingen in deze afdeling met overige bepalingen in deze algemene voorwaarden hebben bepalingen in deze afdeling de overhand.

Artikel 11.      Onderwerp van de overeenkomst

  1. Elke zorgaanbieder moet een klachtenregeling hebben volgens artikel 13, lid 1 van de Wkkgz en moet een klachtenfunctionaris aanstellen zoals beschreven in artikel 15, lid 1.
  2. Als een zorgaanbieder een klachtenfunctionarisabonnement heeft afgesloten, of als dit namens hen is gedaan, stelt Zorgdoenwijsamen de zorgaanbieder in staat om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen zoals vermeld in lid 1.

Artikel 12.      Verplichtingen Zorgdoenwijsamen

  1. Zorgdoenwijsamen is verantwoordelijk voor het faciliteren van opvang en bemiddeling van klachten en zorgt ervoor dat.
  2. Een deskundige, onafhankelijke klachtenfunctionaris op afroep beschikbaar is voor de zorgaanbieder ten behoeve van diens cliënten.
  3. Zij tijdens werkdagen tijdens kantooruren telefonisch bereikbaar is voor klachten van cliënten.
  4. De benodigde gegevens aan de zorgaanbieder worden verstrekt om op hun website te plaatsen, of op verzoek op andere geschikte wijze onder de aandacht te brengen bij cliënten en vertegenwoordigers van cliënten.
  5. De zorgaanbieder wordt voorzien van een schriftelijke regeling zoals beschreven in artikel 13, lid 1 van de Wkkgz, waarvan de inhoud overeenkomt met de regeling zoals beschreven in artikel 13.

Artikel 13.      Verplichting zorgaanbieder

  1. De zorgaanbieder dient te beschikken over een schriftelijke klachtenregeling zoals beschreven in artikel 13, lid 1 van de Wkkgz, die voldoet aan de eisen gesteld in de Wkkgz. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van het door Zorgdoenwijsamen ter beschikking gestelde model zoals beschreven in artikel 12, lid 1.
  2. De zorgaanbieder brengt de klachtenregeling onder de aandacht van haar cliënten en vertegenwoordigers van cliënten, waarbij specifiek wordt gewezen op de mogelijkheid dat zij zich, in geval van een klacht in het kader van de zorgverlening, kunnen wenden tot Zorgdoenwijsamen (met vermelding van contactgegevens) om gratis ondersteuning te krijgen van een klachtenfunctionaris voor:
    – Advies met betrekking tot het indienen van een klacht en/of
    – Hulp bij het formuleren van de klacht en/of
    – Bijstand bij het onderzoeken van de mogelijkheden om tot een oplossing te komen voor de klacht.
  3. Als een cliënt, een nabestaande van de cliënt of een vertegenwoordiger van de cliënt, aangeeft een klacht te hebben in het kader van de zorgverlening, dan wijst de zorgaanbieder op de mogelijkheid als bedoeld in lid 2.
  4. Als een klacht wordt ingediend bij de zorgaanbieder, zonder dat klager zich heeft laten bijstaan door een klachtenfunctionaris, dan handelt de zorgaanbieder de klacht zelf af volgens haar klachtenregeling.
  5. De zorgaanbieder kan er ook zelf voor kiezen om de klachtenfunctionaris in te schakelen om te bemiddelen om tot een oplossing te komen. Dit kan alleen met toestemming van de klager en de klager is niet verplicht om hieraan mee te werken.
  6. In geval van bemiddeling door de klachtenfunctionaris is de zorgaanbieder verplicht in materiële en immateriële zin goede voorwaarden te scheppen voor een goede taakvervulling door de klachtenfunctionaris. De zorgaanbieder zorgt onder meer:
  • dat, indien de zorgaanbieder een instelling is, de klachtenfunctionaris met inachtneming van de daarvoor geldende procedures alle afdelingen kan bezoeken en met cliënten en medewerker kan spreken;
  • dat de klachtenfunctionaris alle informatie krijgt die zij voor een goede taakvervulling nodig heeft;
  • dat de klachtenfunctionaris, indien zij dit voor het onderzoeken van een klacht nodig acht, inzage krijgt in de gegevens van de betrokken cliënt, met uitdrukkelijke toestemming van de cliënt;
  • dat de klachtenfunctionaris na overleg gebruik kan maken van een ruimte van de inlener.

Artikel 14.      De klachtenregeling

  1. Over een gedraging van een zorgaanbieder ten opzichte van een cliënt kan schriftelijk een klacht worden ingediend bij de zorgaanbieder door de cliënt, een nabestaande van de overleden cliënt of een vertegenwoordiger van de cliënt. Bovendien kan over de weigering van de zorgaanbieder om een persoon in het kader van de zorgverlening als vertegenwoordiger van een cliënt te beschouwen, door die persoon schriftelijk een klacht worden ingediend.
  2. Klager kan zich wenden tot Zorgdoenwijsamen (met vermelding contactgegevens) om gratis ondersteuning te krijgen van een klachtenfunctionaris voor:
    – Advies met betrekking tot het indienen van een klacht en/of
    – Hulp bij het formuleren van de klacht en/of
    – Bijstand bij het onderzoeken van de mogelijkheden om tot een oplossing te komen voor de klacht.Het inschakelen van een klachtenfunctionaris is een keuze en geen verplichting voor de klager.
  3. Een klacht moet zorgvuldig worden onderzocht.
  4. De behandeling van een klacht is gericht op het vinden van een voor de klager en zorgaanbieder gepaste oplossing.
  5. De klager wordt op de hoogte gehouden van de voortgang van de behandeling van de klacht.
  6. De klager ontvangt zo spoedig mogelijk, uiterlijk binnen zes weken na indiening van de klacht, een schriftelijke mededeling van de zorgaanbieder waarin met redenen is aangegeven welke beslissingen de zorgaanbieder heeft genomen naar aanleiding van de klacht en binnen welke termijn deze maatregelen zullen worden gerealiseerd.Indien een zorgvuldig onderzoek
  7. Indien het noodzakelijk is volgens de beoordeling van de zorgaanbieder na zorgvuldig onderzoek van een klacht, kan de zorgaanbieder de in lid 6 genoemde termijn verlengen met maximaal vier weken. De zorgaanbieder zal dit schriftelijk aan de cliënt melden vóór het verstrijken van de oorspronkelijke termijn.
  8. Het door Zorgdoenwijsamen ter beschikking gestelde model voor een Klachtenregeling als bedoel in artikel 12 lid 1, voldoet aan de daaraan in Wkkgz gestelde eisen en voorziet er in dat klager zich kan wenden tot de klachtenfunctionaris van Zorgdoenwijsamen.

Artikel 15.      Overige voorwaarden

  1. De mogelijkheid om gebruik te maken van de diensten van de klachtenfunctionaris gaat in op de overeengekomen ingangsdatum, maar niet eerder dan na betaling van de factuur.
  2. Zorgdoenwijsamen zal de gegevens voor de website aan de zorgaanbieder verstrekken nadat de factuur is betaald. De zorgaanbieder mag deze gegevens uitsluitend delen door ze op haar eigen website te plaatsen.
  3. Als op de datum dat een nieuwe contractperiode in zal gaan, de op deze periode betrekking hebbende factuur niet is betaald, dan is Zorgdoenwijsamen gerechtigd van de zorgaanbieder te verlangen dat deze de gegevens als bedoeld in lid 2 direct van haar website verwijderd.
  4. Na beëindiging van alle overeenkomsten tussen Partijen is de zorgaanbieder verplicht alle gegevens van Zorgdoenwijsamen van haar website te verwijderen.
  5. Zorgdoenwijsamen heeft het recht om wijzigingen aan te brengen in deze voorwaarden. Wijzigingen zijn eerst van toepassing op een nieuwe contractperiode en dienen uiterlijk 2 maanden voor de ingangsdatum van een nieuwe contractperiode aan Opdrachtgever worden medegedeeld. Opdrachtgever heeft daarna het recht om de overeenkomst binnen 30 dagen na schriftelijke kennisgeving van de wijziging op te zeggen tegen de einddatum van de lopende contractperiode.
  6. Een (telefonische) bemiddeling van een klachtenfunctionaris tussen beide partijen zit inbegrepen bij het abonnement.
  7. Mocht een gesprek over de klacht tussen beide partijen, eventueel onder leiding van de klachtenfunctionaris, niet uitkomen op een oplossing waar beide partijen content mee zijn, zijn vervolg kosten van het proces voor de rekening van de zorgaanbieder. De kosten voor de klachtencommissie bedragen €1500,00 excl. BTW per zitting. De zorgaanbieder dient €2500,00 te betalen voor de start van de behandeling.
    De cliënt is het in het Geschillenreglement vastgelegde klachtgeld van € 35,00 verschuldigd.
    Zorgaanbieder is tevens de overige kosten verschuldigd die bij de klachtencommissie worden gemaakt zoals, maar niet beperkt tot reiskosten, locatie kosten of het eventuele inschakelen van een deskundige. U wordt hierover vooraf geïnformeerd.

Geschilleninstantie

Artikel 16.      Werkingssfeer

In aanvulling op het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde zijn de bepalingen in deze afdeling van toepassing tussen Zorgdoenwijsamen en de Opdrachtgever en/of de zorgaanbieder, met betrekking tot de aansluiting bij de geschilleninstantie van Zorgdoenwijsamen. In geval van strijdigheid van bepalingen in deze afdeling met overige bepalingen in deze algemene voorwaarden hebben bepalingen in deze afdeling de overhand.

Artikel 17.      Onderwerpen van het abonnement

  1. Iedere zorgaanbieder is verplicht om aangesloten te zijn bij een geschilleninstantie die door de Minister van VWS erkend is. De geschilleninstantie van Zorgdoenwijsamen is door de Minister erkend.
  2. Als een zorgaanbieder een overeenkomst met Zorgdoenwijsamen heeft gesloten met betrekking tot de geschilleninstantie, of dit voor haar is geregeld, dan voldoet de zorgaanbieder gedurende de looptijd van die overeenkomst aan haar verplichtingen op grond van artikel 18 lid 1 van de Wkkgz.

Artikel 18.      Verplichtingen Zorgdoenwijsamen / werkwijze geschilleninstantie

  1. Zorgdoenwijsamen is er verantwoordelijk voor dat de zorgaanbieder is aangesloten bij de geschilleninstantie van Zorgdoenwijsamen.
  2. De geschilleninstantie heeft tot taak geschillen over gedragingen van een zorgaanbieder tegenover een cliënt in het kader van de zorgverlening te beslechten.

Artikel 19.       Verplichtingen zorgaanbieder

  1. De zorgaanbieder is verplicht om te voldoen aan de op hem rustende verplichtingen in het kader van de Wkkgz:
    – De zorgaanbieder moet een klachtenregeling hebben die voldoet aan de voorschriften uiteengezet in de artikelen 13 tot en met 17 van de Wkkgz en moet een onafhankelijke Klachtenfunctionaris hebben aangesteld.
    – De zorgaanbieder, of in het geval dat de zorgaanbieder een organisatie is, de zorgverlener werkzaam voor die organisatie, moet beschikken over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) als dit wettelijk vereist is.
    – De zorgaanbieder, of in het geval dat de zorgaanbieder een organisatie is, de zorgverlener werkzaam voor die organisatie, dient te voldoen en te blijven voldoen aan eventuele opleidings- en bijscholingsverplichtingen die op hem rusten op grond van de wet of verplicht zijn gesteld door de beroepsorganisatie waaraan de zorgaanbieder is verbonden, of als deze verplichtingen volgens de heersende normen in de beroepsgroep vereist zijn voor het bieden van kwaliteitszorg.
    – De zorgaanbieder (zelfstandige zonder personeel) is ingezetene in Nederland en in het bezit van een Nederlands erkend diploma.
  2. De zorgaanbieder is verplicht om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering te hebben die dekking biedt voor schadevergoeding tot minimaal €25.000 in het geval dat de geschilleninstantie hem bij bindend advies hiertoe veroordeelt.
  3. Als de overeenkomst is aangegaan door een organisatie ten behoeve van bij haar aangesloten zorgaanbieders, dan is het de verantwoordelijkheid van deze organisatie om erop toe te zien dat de zorgaanbieders voldoen aan het gestelde in lid 1 en lid 2.
  4. De zorgaanbieder is verplicht om zich te houden aan de op hem rustende verplichting op grond van het Reglement Geschilleninstantie Zorgdoenwijsamen.
  5. De kosten van behandeling van een geschil door Geschilleninstantie Zorgdoenwijsamen, waarop een eventuele veroordeling in de behandelkosten in mindering wordt gebracht, zijn voor rekening van de zorgaanbieder. De zorgaanbieder is verplicht om deze kosten aan Zorgdoenwijsamen te voldoen, binnen veertien dagen nadat zij hiervoor een factuur heeft ontvangen.
  6. Als de Geschilleninstantie Zorgdoenwijsamen dit verlangt, voorafgaand aan of tijdens de behandeling van een geschil, is de zorgaanbieder verplicht om zekerheid te stellen voor de betaling van de behandelkosten. Dit kan worden gedaan door een derde partij namens de zorgaanbieder, zoals een beroepsorganisatie of een fonds waarbij de zorgaanbieder is aangesloten. Ook kan zekerheid worden gesteld als de behandelkosten worden gedekt door een verzekeraar, in welk geval de zorgaanbieder de polis gegevens moet verstrekken.

Artikel 20.      Overige voorwaarden.

  1. De deelnameovereenkomst aansluiting geschilleninstantie gaat in op de overeengekomen ingangsdatum, maar niet eerder dan na betaling van de factuur. De aansluiting geld voor de overeengekomen duur van het abonnement.
  2. Pas na betaling van de factuur zal Zorgdoenwijsamen de zorgaanbieder voorzien van een bewijs van aansluiting, evenals de gegevens voor op de website. Het is de zorgaanbieder uitdrukkelijk verboden om deze gegevens met derden te delen, anders dan door plaatsing op eigen website.
  3. Pas na betaling van de factuur kunnen de zorgaanbieder en/of zijn cliënten gebruikmaken van de diensten die onder het abonnement zijn overeengekomen. Dit betekent dat een geschil pas door de Geschilleninstantie in behandeling wordt genomen als ook aan de overige voorwaarden conform het reglement is voldaan.
  4. Lid 3, 4 en 5 van artikel 15 zijn van overeenkomstige toepassing op het abonnement aansluiting geschilleninstantie Zorgdoenwijsamen.
  5. Wanneer de zorgverlender niet voldoet aan Artikel 19, lid 1 is het certificaat ontvangen vanuit Zorgdoenwijsamen niet rechtsgeldig. Klachten zullen dan ook niet onder de regeling vallen van Zorgdoenwijsamen.
  6. Zorg doen wij samen behoudt zich het recht voor om klachten die voorafgaand aan het afsluiten van het contract zijn ontstaan niet te behandelen. Zorg doen wij samen behoudt zich het recht voor om klachten die binnen 3 maanden na ingang van het contract worden gemeld niet te behandelen.

Deze voorwaarden zijn in te zien en te downloaden op zorgdoenwijsamen.nl en worden op verzoek gratis toegestuurd.