Klachtenprocedure

Klachten over je dienstverlening?

Als zzp-er in de zorg, kan het wel eens voorkomen. Je krijgt een klacht van een cliënt. Super vervelend, maar hoe lost je dit op?

Als zelfstandige in de zorg ben je verplicht om een klachtenregeling  te hebben. Dit geeft cliënten de mogelijkheid om hun klachten te leggen bij een externe organisatie in plaats van bij jou als zzp-er.

Als een cliënt een klacht heeft gaat deze naar een klachtenfunctionaris. Deze is beschikbaar voor de cliënt, omdat de zelfstandige zorgverlener aangesloten is bij een brancheorganisatie als zorgdoenwijsamen.nl.

De klachtenfunctionaris gaat vervolgens kijken naar de situatie en stelt een gesprek voor tussen beide partijen. Het doel van dit gesprek is het vinden van een goede oplossing voor de klacht. Deze klachtenfunctionaris is gespecialiseerd in het afhandelen van klachten en is volledig onafhankelijk. Vaak is een dergelijk gesprek al erg effectief.

Mocht uit dit gesprek toch geen goede oplossing komen? Dan kan de cliënt zijn/haar klacht voorleggen aan een geschillencommissie. Wij zijn aangesloten bij Stichting zorggeschil. Deze commissie kijkt naar de situatie en luistert naar beide partijen. Uiteindelijk doet de commissie een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden.

De geschillencommissie kan ook een schadevergoeding toekennen.

Afbeelding die betrekking heeft op de Klachtenregeling WKKGZ op de website van ZorgDoenWijSamen, met details over klachtenafhandeling volgens de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (WKKGZ).
1 jaar
succesvol in de zorg
1 %
persoonlijke aanpak

Abonnementen voor zelfstandige zorgprofessionals

Standaard abonnement
€40per jaar
  • + Onafhankelijke klachtenregeling
  • + Onafhankelijke klachtenfunctionaris
  • + Erkende geschillencommissie
  • + Voldoet aan de klachteneisen v/d Wkkgz
  • + Certificaat binnen één werkdag
  • + Nieuwsupdates
  • + Goedkoopste van Nederland
  • + Bij ons betaal je geen inschrijfkosten!